Jak poslouchat naši sondu?

Po delší pauze, kdy jsme se naplno věnovali jiným projektům, jsme zase oprášili náš projekt balónových sond. Za tu dobu jsme pokročili a přicházíme s verzí 4.5. Hlavní rozdíl je v tom, že pro přenos telemetrie používáme WSPR a krátkovlnná pásma. Hlavní výhodou je, že přijímací stanice jsou po celém světě a přijímají zprávy automatizovaně a posílají zprávy na server WSPRnet.org. Další výhodou je, že pro přenos stačí i velmi malý výkon vysílače, v našem případě 10mW.

Naše sonda RAJ-4 bude po fixu GPSky na vysílat dvě zprávy na WSPR kmitočtu 7.0386 MHz (40m): 2 min první zpráva, 2 min druhá zpráva.

První zpráva je standardní WSPR message ve formátu:

OK1RAJ JO70 10

kde OK1RAJ bude pevně nastavený volací znak, pak JO70 aktuální „velký“ lokátor, tedy pozice sondy a 10 je výkon sondy 10mW.

Druhá zpráva je zakódované zpřesnění pozice lokátoru, teplota, výška a napětí solárních článků.

0C1XYZ AB00 10

0C1 = označení balónu (neexistující radioamatérský prefix)
X = teplota po 2 stupních A-Z, A= +10°C, Z= -40°C
YZ = zpřesnění lokátoru – pátý a šestý znak
AB = napětí ze solárních článků, A=1,B=2,C=3… (DB=4.2V)
00 = nadmořská výška, rozlišení 100m (01=100m,10=1000m,99=9900m)
10 = nevyužito

Co je k příjmu potřeba?

  1. Přijímač a anténa pro radioamatérské pásmo 40m, přesněji je třeba nastavit kmitočet 7.0386 MHz a mód USB!
  2. Zvuk z přijímače připojte do vstupu zvukové karty počítače.
  3. Nainstalujte program WSJT-X, nastavte settings a mód WSPR-2
  4. Zaškrtněte upload spots a třeba budete mít štěstí a uslyšíte i náš balón
Příspěvek byl publikován v rubrice Projekty se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CAPTCHA
Reload the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code